VI ТАРАУ
6 бөлім ЗАМАН ШЫНДЫҒЫ
Баққожа шығармашылығын қадағалап келген окырман осынау «нар қазақтар» мен «құл қазақтардың» жарты ғасырға жуық бітіспес шайқасына куз болады. Бул нені көрсетедi? Бул қазақ қауымында шешімін таппаған улкен ұлттық мәселе бар екенін көрсетеді. Ол ұлттық мәселе - отаршыл заман қақ бөліп кеткен халық - қазақ мәселесі.
СМАҒҰЛ ЕЛУБАЙ
БАҚҚОЖА МҰҚАЙ
(1948-2008)
Баққожа Мұқай 1948 жылы 31 қаңтарда Алматы
облысы, Райымбек ауданына қарасты Нарынқол
ауылында туған.
1966 жылы Нарынқол ауылындағы Абай атындағы орта мектепті, 1971 жылы Қазақ мемлекеттік
университетінің журналистика факультетін
бітірген. Еңбек жолын 1965 жылы Кеген аудандық
«Коммунизм нұры», Нарынқол аудандық «Советтік
шекара» газеттерінде бастаған. 1970-1988 жылдары
«Білім және еңбек», «Жұлдыз» журналдарында,
Қазақстан Жазушылар одағында қызмет істеген.
1990-1995 жылдары Мәдениет министрлігінің репертуарлық-редакциялык алкасында бас
редактор,
бас басқарма бастығы қызметтерін
атқарған. 1990 жылы облыстық «Қазақ тілі» қоғамын ұйымдастырып,
басшылық жасады. Қазақстан Республикасының ЮНЕСКО iстерi
жөніндегі Ұлттық комиссиясының мүшесі, «Парасат» журналының
бас редакторы болды.
Ол - «Жаңбыр жауып тұр» (1976), «Өмір арнасы» (1978), «Аққу сазы»
(1980), «Жалғыз жаяу» (1983), «Мазасыз маусым» (1986), «Алғашқы
махаббат» (1988), «Дүние кезек» (1992), «Тоят түні» (1994), «Жеті
желі» (1996), «Ертегідей ертеңім», «Өмірзая» (1998) атты кітаптардың
авторы. Шығармалары тәжік, қырғыз, белорус, якут, татар, башқұрт,
чех, орыс, өзбек, қарақалпақ, түрікмен, корей тілдеріне аударылған.
Орыс тілінде «Водоворот» (1984), «Белая птица» (1988) атты кітаптары
шыққан. Оннан астам драмалық шығармалары Қазақстан және шетел
театрларында қойылған. Өзі де бірқатар жазушылардың шығармаларын
казак тіліне аударған.
Сонымен бірге ол -ұлттық драматургияға қомақты үлес қосқан
драматург. 1976 жылы «Қош бол, менің ертегім» атты екi бөлiмдi
драмасы үшін Қазақстан Мәдениет министрлiгi мен Жазушылар
одағы бірлесіп жариялаған байқауда екінші бәйге алды. «Иірім»
(1975), «Өлгендер кайтып келмейді» (Б.Соқпақбаевпен бірге, 1977),
«Раушан гүлі» (1979), «Өзгенің өмірі үшін» (1980), «Сергелдең болған
серілер» (1982), «Ерулік» (1983), «Тоят түні» (1985), «Дүние кезек» (1989), «Заманақыр»
(1991), «Тойы көп үй» (1992), «Өмірзая» (1989),
«Жетім жұлдыз» (2000) драмалық туындыларының кейбiрi бiрнеше
тілге аударылды.
Б.Мұқайдын пьесалары өз елінен баска Татарстан, Дағыстан, Өзбекстан, Тәжікстан, Түрікменстан, Башқұртстан, Қырғызстан сияқты түркі халықтарының театр сахналарынан орын алса, «Тәңірі коскан жар» деген радиопьесасы қазақ радиосынан беріліп тұрады. Жазушы-драматургке «Қош бол, менің ертегім» пьесасы мен «Аққу сазы» хикаялар кітабы үшін Қазақстан Ленин комсомолы сыйлығының лауреаты атағы (1982), Қырғызстан Республикасының Т.Әбдімомынов атындағы әдеби сыйлығы (1995), «Өмірзая» романы үшін Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығы берілген (2000). Б.Мұқай «Парасат» орденінің иегері (2006) және «Еңбектегі ерлігі үшін», «Астана» медальдарымен марапатталған.
«ӨМІРЗАЯ» РОМАНЫ
3-тарау
«Өмірзая» романы - тәуелсіздік рухына қандай да зорлық-зомбылықтың әлі келмейтіндігіне иландыра алатын шығарма... Бул роман қазақ әдебиетінің үлкен жетістігі саналады.
Шериаздан ЕЛЕУКЕНОВ
«Өмірзая» романын Баққожа Мұқай: «Бұл еңбегімді Қазақ елінің тәуелсіздігі жолында құрбан болған ерлердің аруағына арнадым», - дейді. Жазушының 1988 жылы қолға алған «Өмірзая» романы 1995 жылы аяқталып, 1998 жылы жарық көрді. Қаламгер 1989 жылы «Өмірзая» трагедиясын ұсынды. Жазушының романды жазуға жеті жылдай уақытын арнағанынан-ақ шығарманы жазудың оңай болмағаны байқалады. Себебі ол кез кеңес Одағы мызғымай тұрған кезең болатын. Ал Қазақстан сол одаққа кіретін он бес республиканың бірі саналатын. Сондықтан кеңестік солақай саясат туралы шығарма жазу оңай емес еді. Роман жөнінде әдебиеттанушы Жанар Сейсенбаева былай деген болатын: «Бұл туынды кеңестік сыңаржақ саясаттың қазақ халқының ұлттық болмысы мен елдің қоғамдық құрылысына тигізген ауыр зардаптарын суреттеуге бағытталған. Автор тарихтың ақтаңдақ беттерін ашып, жетпіс жыл бойы үстемдік еткен кенес саясатын жүзеге асырушылардың тұлғасын бейнелеген «Өмірзая» романында өмір қиындығына шыныққан, рухани қуаты берік, моральдық сапасы жоғары азаматтар бейнесi жасалған.
Б.Мұқай «Өмірзая» романында қазақ халқының XX ғасырда басынан
өткерген қасіреттерін көркем бейнелеген. Шығармада тіл, дін, ұлттық құндылықтар,
кірмелер,
баспана, білім-ғылым жүйесі, ауған соғысы, Желтоқсан
оқиғасы ұлттық трагедия ретінде суреттелген. Бір дәуірде өмір сүрген төрт
буын өкілдерінің тағдыры социалистік қоғамның идеологиясымен бірлікте
суреттелген. Автор төрт буын өкілдерінің өмір, қоғам жайындағы ұстанымдарымен, сөйлеген
сөзі, істеген істерімен қазақтың өткені мен бүгінінен, болашағынан хабар береді.
...Әңгіменің ең кызык жеріне жеткенде сырттан әлдекімнің
шырылдап жылаған даусы естілді. Баласының даусын танып,
Әсем орнынан атып тұрып, сыртқа жүгірді. Келіншегінің соңынан
Аяған да есік алдына шыққан. Үй иесi татар шал жеті жасар үлкен
ұлының құлағынан ұстап, дедектетіп сүйреп келеді екен. Болар-болмасқа көтеріле қоймайтын
Аяған мынаны көргенде шыдай алмай кетті.
- Әй, ақсақал, құлағын жұлып аласыз ба баланын? Қолынан неге
ұстамайсын? деп ашулана айкай салды. Сәл нәрсеге бола көз жасын
төгіп жіберетін Әсем шырылдап барып, ұлын құшақтай алды.
-Уh, күшік! Алма ағашының түбіне кіш етіп тұр ұялмай, - деп сәл
тосылып қалған шал қайтадан ашуына мінді. - Бау-бақшамды құртты
мыналарың. Бұлардан шошқа жақсы.
-Ақсақал, тіліңізді тартып сөйлеңіз. Бала періште, - деді ызаға булыққан жігіт.
Талағы тарс айырылардай болып тұрса да, жасы үлкен адамнын алдында әдеп сақтауға
тырысты.
Үш күндік фәниде шайдеспей сыйласу шарт, ақсақал. Сіз де жақсылыққа бірден гүмп етіп
түсіп
кеткен жоқ шығарсыз. Біз де сіздің босағаңызды күзетіп қалмаспыз.
Сені мен шақырған жоқпын. Айда, кет! Босат үйді! Маған қаңғырған қазақтардың керегі жоқ.
Бар, айда, еліңе қайт, - деді шал қолын сермеп.
Бала-шағаң ауланы былғап болды. Көрінген жерге отыра салады. Жабайы бәрі, культура
дегенді
білмейді. Ызаға булыққан жігіттің басына ыстық қан шапшыды, қатты ашуланғандікі ме,
көмейіне
ып-ыстық зат кептеліп, сөйлей алмай қыстықты. Қанша күйініп тұрса да үлкенді сыйлап
үйренген
әдетімен қазақы әдептен аса алмай мысы құрыды.
Жігіттің осал жерін біліп алған шал қотырын онан сайын ауыртып қаси түсті.
Бар төлейтінін алпыс-ақ сом. Бес адам тұрасың.
Жок, енді шыдай алмаймын. Бүгін көш. Бес студентжіберемін.
Біз сізге бұл айдын ақшасын алдын ала телеп койып ек кой, - деді Әсем көз жасын сүртіп
тұрып.
Жаутаңдап түнеріп тұрған Аяғанға қарады. Шал енді бір нәрсе десе жарылатын секілді.
Күйеуінің мінезін білетін келіншек Аяғанның қолтығына жармасты.
-Үйге жүр, үйге!..
-Әй, әділетсіз өмір-ай! - деп күйіне сөйледі жігіт пәтеріне қарай кетіп бара жатып.
-Ата-бабамнын каны сіңген ұлан-ғайыр мекеннен алақандай жер тимеді-ау бізге. Әлі күнге
көрінгеннің есігінде жүрміз.
- Қаңғырған қазақларды куу... кирәк, деп ызақорлана айқайлады шал.
- Куасындар сендер! Өзімен-өзі жауласып, жаға жыртысып жүрген
аз казакты куалап, тау асырып тастау сендерге сөз болып па, - деді
Аяған күңіреніп. Көңілі бос Әсемнің көзі боталады, жылап жібермес
үшін астыңғы ернін катты тістеп алды.
***
Үйге кіргеннен кейін Әсем есікті мықтап жауып қойды. Шалдың
жүйкені жұқартар қотыр сөзін естісе, Аяғанның шыдап отыра алмасын
біледі. Далаға шыққысы келіп қыңқылдаған баласына зекіріп ұрсып,
құйрығынан салып жіберді. Әкесінің қабағынан қорықты ма, Елжас
көзі жаутаңдап, бүрісіп үнсіз отырып калды.
Ашуланғанда, ызаланғанда кітап оқу - Аяғанның ежелгі әдеті. Күйеуінің сол қасиетін
білетін
Әсем оның қолына Ғафуровтың «Тәжіктер» деген қалың кітабын ұстата салды. Алғашқы әлетте
жігіт келіншегінің бұл кылығына түсіне алмай калды, қалың нән кітаптың ауырлығын білгісі
келгендей салмактап бiраз отырды. Сонан соң мырс күлді.
-Егер біреу «Қазақтар» деген кітап жазса ғой, қазақпыз деп
кеуде қағып жүргендер шу ете түсер еді. Бөрінің артындай шуылдап,
аттандап, кітап жазған бейшараны «қаны сорғалаған ұлтшыл, халқымыздын атына сөз,
беделіне
нұқсан келтірді» деп кінәлап, түрмеге жапкызып кояр еді. - Аяған шарасыз күйге түсіп,
тұйықтан шығар жол таппай қиналған адамдай кабақ шытып, ақырын ғана күрсініп койды.
Басы салбырап, бір сәт үнсіз отырып калды. Әсем қозғалақтап
әрең отырған Елжаска карап, қабақ шытты.
Қазақтың тарихын ХV ғасырдан әрі жылжытуға тырысып көрші, басына әңгіртаяқ
ойнатсын. Қазақ деген ұлт ХV ғасырда аспаннан түсе қалған сияқты.
Ал тәжік, өзбек, қырғыздардың тарихы ерте дүниеден басталады.
«Ағайындар-ау, қазақ халқының негізін құрап отырған рулар біздің
эрамызға дейінгі ғасырларда өмір сүрген жоқ па? Олардың ғажайып
мәдениеті болған» десен саған қара күйе жағып, құйрығына шала
байлап жібереді де, қарқ-қарк куліп, мәз болып карап тұрады. Сөйтіп
жүріп аспандағы айды жерге сүйреп түсіргендей гүпінетінімізді
қайтерсің. Сөйтіп жүріп халықтың мұңын мұңдаған, жоғын жоқтаған
адам болып көріну үшін мінбелерден айқайлайтынымызды қайтерсің.
Қолында билігі бар әлдекім зекіріп ұрысса, «апыр-ау, қай жерден
қате жібердім» деп зәреміз зәр түбіне кетеді. Мансабы бар әлдекім
шақырып алып сілкілесе, кешегі айтқан ақылды сөзімізден айнып
шыға келеміз. Басымыз жерге тигенше иiлiп, сан мәрте кешірім
сұраймыз. Солай ғой, Әсем. Бiздiн осындай екенімізді бәрі, ақыр аяғы
жаңағы татар шал да біліп алған...
Койшы сол шалды. Қайдағы бір татар шалмен жағаласып қайтесің.
деп Әсем басу айтты. Ашу деген
Үндеме. Ол сөйлеп-сөйлеп қояды,
асауға мініп алған Аяған оның сөзін тындайтындай халде емес еді.
Кеудесі толып қалыпты. Толысын шайқап төгіп, берекесін алған
тексіз шалға өлердей ашулы. Мұның бір адамға ғана бағыштаған ашу-ыза еместігін Әсем
біледі.
Соңғы бірер айда Аяғанның басынан нелер
өтпеді?! Барлығы жабылып жүріп Алдияр Ақпанұлын құлатты, сонан
сон сол шалдын жыртысын жыртады деген оймен Аяғанға жабылды.
«Қой, олармен алыспа: Алдияр ағаның шамасы келмеген топка сен
не істей аласың?» деді. Ол туабітті қайсарлығына басып тындамай
койды. Жакия сиякты жумырткадан жун кырыккан айлакер адаммен
алысып жеңе алмасын білмеді. Мықтап сүрінді. Әділдік іздеп бармаған
жерi калды ма? Бұл аз болғандай, әлдекімдер сойылға жығып кетті.
Енді, міне, татар шал қоқандап, кокан-локы көрсетіп қоқиланып жур.
Басының бағасын білетін азамат калай шыдасын бұған!?
Неге біз ғана түсінуге, біз ғана кешіріммен қарауға тиіспіз? Ал
олар ойына келгенді істейді. Соны көре тұра үндемеуіміз керек екен. Ол
оқымаған, надан. Сол себепті не булдірсе де кешірім. Солай ма сенінше,
Аяған келіншегіне ежірейе қарады. Әсем жеңілгенін мойындағандай
езу тартып, төмен қарады.